Sidor

måndag 24 oktober 2011

höstlovsaktiviteter


Idag hittade jag detta i det lokala annonsbladet. 




Jag vill spy i min hand och slicka upp det igen för det skulle få mig gladare. Du kanske tror att jag ändrat fritidsgårdens namn men nej, namnet är verkligt och förmodligen baserat på deras unkna värderingar.

Ett praktexempel på att pojkar uppmuntras till äventyr och flickor till att knipa ihop benen och dra en sminkborste över ansiktet. Jag förstår inte att de som arbetar med ungdomar kan välja en sån här aktivitet. De har ju ett ansvar för att bredda vyerna! Alla ska ha samma möjligheter och det är klart som fan att ingen pojke kommer försöka få gå på tjejmässa i stället för spökgång.

Jag var tvungen att kolla upp vad en tjejmässa är. Det var precis vad jag trodde.

Ungdomslokalen i Sala arrangerar en tjejmässa, av tjejer för tjejer kl 16.00-19.00. Där visas möjligheter och den tar förhoppningsvis bort en del fördomar om vad som är typiska aktiviteter, jobb och sysselsättningar för killar/män. Självklart kommer mässan även att innehålla en del efterfrågade aktiviteter för tjejer som hud och hårvård, klädvisning och annat som får tjejer att må bra. Kvinnor i mansdominerade yrken berättar om sina yrkesval och hur det funkar.”

Det börjar bra tänkte jag men såklart så måste det ju innehålla något om utseende när målgruppen är tjejer. Varför inte välja en mässa som fokuserar på att sudda ut normer i båda riktningar. Det är faktiskt så att både pojkar och flickor behöver träda ur sina snäva könsroller och se något annat. Vi ska uppmuntra barnen till att utvecklas som individer. Inte flicka och pojke. Inte rosa och blått. Inte tjejmässa och äventyr.

Hör ni hur illa det klingar när de på mässan vill ta bort fördomar för aktiviteter, jobb och sysselsättningar under tiden som pojkarna är på spökgång och leker. Då ska vi kvinnor sitta där och svepa med ögonfransarna, målade i regnbågens färger och tänka, vad jämställd och normbrytande världen ändå är.



2 kommentarer:

  1. Ja du Ella-att det är 2011 märks inte mycket.Jag hittade följande:Under rubriken Kropp & Själ
    Tjej-spa på Vallmobadet.För tjejer 13-20 år.
    Vattengympa,massage (går väl an) men sen:solarier,smink frisyrer...man blir trött...

    SvaraRadera
  2. Som en tjej som hade gillat spökvandring, men som blivit ledsen av skateboardtvång så kan vi vända på det: alla killar då som inte vill gå på spökvandring eller cykla eller åka skateboard. Utan som hellre vill lära sig om hud- och hårvård och klädvisning. För sånt kan även få killar att må bra. Det handlar ju nämligen inte bara om att släppa in tjejer på killarnas spök/skate/cykel arena utan även om att släppa in killarna på våran. Bara då kan vi bevisa att det inte är löjligt och tjejigt med smink, kläder och hårvård utan att det faktiskt kan vara kul, svårt och intressant. Och att man inte är löjlig eller emot jämställdhet för att man tycker att det är kul. Att det inte är en tjejgrej. Att det är en grej. För alla. Precis som spökvandringar, cyklande och skateboardåkning.

    SvaraRadera